Wednesday, February 14, 2007

والنتاین


سمیرا که یک دختر 18 ساله تهرانی است از اینکه پولی برای خرید هدیه والنتاین ندارد، عصبانی است. می گوید انتظار ندارد که مثل دوستش نیوشا عطر صد هزار تومانی برای دوست پسرش بخرد اما حتی برای خرید یک خرس درست و حسابی والنتاین هم پول ندارد. سمیرا می داند نه تنها هدیه والنتاین بلکه کارت والنتاین، کاغذ کادوی والنتاین، جعبه والنتاین پول می خواهد. از این روست که بسیاری از جنبش های ضد والنتاین که در گوشه و کنار دنیا شکل گرفته اند، علت اصلی مخالفت خود را نه با جشن گرفتن دوست داشتن و عشق بلکه مبارزه علیه سرمایه داری و مصرف گرایی می دانند. واقعیت این است که والنتاین بعد از کریسمس بزرگترین فرصت فروش را برای بازار کارت پستال خصوصا در آمریکا و اروپای غربی ایجاد می کند. این مقایسه را می توان با اندکی تسامح برای بازار گل (مخصوصا رز قرمز) به کار برد. اخیرا حتی قرص های تهییج جنسی مثل ویاگرا به لیست خرید والنتاین در آمریکا و اروپا اضافه شده است. از طرف دیگری مطالعه تاریخ والنتاین نشان می دهد که این سنت مسیحی از قرن هیجدهم در آمریکا به صورت یک سنت عمومی جشن گرفته شد، چند دهه ای است که وارد فرهنگ سایر کشورها شده است. البته بسیاری از کشورهای آسیایی و یا مذاهبی مثل اسلام و یهودیت جایگزین های ملی و مذهبی برای جشن عشاق ارائه کرده اند اما به نظر می رسد قدرت بازار خیلی بیشتر از توصیه های ارزشی در چهارچوب ملی گرایی یا مذهب باشد
عکس کارت پستال والنتاین را نشان می دهد که در سال هزار و نهصد و ده منتشر شده است. منبع ویکی پدیا

2 Comments:

At Wednesday, February 14, 2007, Anonymous Anonymous said...

سحرعزیز!
همونطور که می دونی تعدادی از نماینده های اقلیت و اکثریت مجلس دارن سعی می کنن برای کشوندن احمدی نژاد به مجلس و پرسش از اون (که البته می تونه زمینه ی استیضاح رو هم به وجود بیاره) امضاهای کافی رو جمع کنن و عملکرد ضعیف دولت نهم رو زیر سوال ببرن. در همین راستا و با هدف تسریع این روند، نامه ای رو خطاب به نمایندگان مجلس تهیه کرده ایم که می تونی از طریق لینک این پیام بخونیش و در صورت تمایل امضا کنی و به ش لینک بدی. مطمئنآ همراهی شما می تونه در موثر بودن این حرکت مدنی سهم زیادی داشته باشه.
یا حق!

 
At Friday, February 16, 2007, Anonymous Anonymous said...

جدی عطر صد هزار تومنی رد و بدل میشه؟

 

Post a Comment

<< Home