Tuesday, April 19, 2005

سرگذشت

باور کنید من خودم را دوست دارم. باور کنید با این که تنهایی و احساس غربت بیچاره ام می کند اما تا آنجا که بتوانم سعی می کنم تنهایی را به حس خوشایندی تبدیل کنم. باور کنید از کودکی با باور جادوی سیندرلا دل به شاهزاده و رویای شیرین آن به خواب می رفتم. باور کنید زمین خوردنها، انکارها، تحقیر ها مرا نمی ترساند. باور کنید پوست کلفت تر و در عین حال شکننده تر از من معجونی است که خود طبیعت هم در معمای خلق آن مانده است. باور کنید استعداد نقش آفرینی بسیار دارم. می توانم مثل یک مومن تا صبح نماز شب بخوانم، می توانم دختر، همسر و مادر خوبی باشم ، می توانم به تمام چیزهایی که آزارم می دهد لبخند بزنم، می توانم ساعتها مثل یک رقاصه با مهارت با سازهای مختلف این و آن برقصم. باور کنید که من آن چنان قصه های دردناکی را پشت سر گذاشته ام که شنیدنش اگر آدمها را به گریه نیاندازد گره ای را بر پیشانی اشان می نشاند.باید باور کنید که در این ساده زمینی خبری از مازوخیسم نیست. شاید شبهایی بوده اند که با آرزوی مرگ سر به بالین گذاشته ام یا از صمیم قلب آرزوی جایی که آزارم ندهند اما وقت سحر و سپیده امید به سازندگی ، باور فردا قلب مرا گرم کرده است.این سرگذشت من است. قصه یک زن که دوست داشت بقیه کرامت انسانی او را به خاطر بیاورند


من همه بوده ام
جست و خیز آهو بره یی
در سبزی شادِ شاد که باران می طلبید هر صبحگاه و
سبزی اش را نشخوار کرده ام با دندانهای مادربزرگ و
اما خنده زنگوله ام، پاره کرد چرتِ بزرگِ گله امان را

من همه بوده ام
پرواز ناهنجار مرغکی
در آسمانی کوتاهتر از یک سقف که
هرشب پرورانده ام در باغچه دلم آرزوی کهکشانی را
و اما عشق اوج مجنونم کرد


من همه بوده ام
قاب عکس برق انداخته ای لب طاقچه امید
که هضم کرده ام بسیار آسان پاکی آبی آسمان را
اما ظلمتی سرد که اشغالگران در وزنهای غریبه گی شعر می سرودند و
هم خاکانم می خواندند کودکان این بوم را با شعر واژه های آنان،
حجره داران فلسفه را بر کلاه مردم می نگاشتند
دین را تاریخ و عرفان را افسانه می انگاشتند
دستمالهای سپید مادرم قلب دزدی را دزدید
از آن پایان هیچ نداشت جلوه ای در نظرگاه من آسمان خاکستری

من همه بوده ام نگاه افسونگر زنی که
در تنگخانه فریب لحظات لذت را بارها چرخیده ام و
اما شامگاهی در ستیز دو نگاه مغلوب شده ام و
دیگر هیچ زمان چشمهایم را نگشوده ام

من همه بوده ام لالایی خسته مادر
که شبِ یلدا بر بیتهای ناموزونش
افزوده می شد قافیه های دردِ فزونش و
اما آن هنگام که دماغ مادر را قلقلک می داد
انگشت شوخ مرگ، مادرم
لالایی را دفن کرد در زمین فراموشی


من همه درد هستم و بس
که درد را تنها با درد اندازه می گیرم و
عشق را نیز با درد
نمادم همه خانه ای ست تاریک و روشن
که خانواده پرجمعیت درد قهقهه می زنند
در آن بر حقارتِ صاحبخانه شان
نمودم همه چین و شکن پیرزن روستایی ست
که پشمهای کم رنگ گذشته را می ریسد
بر دوک عادت می پیچد و
از آن افسانه ای برای یتیمان درد می بافد

Thursday, April 14, 2005

Iran, Facts and Schemas II

First Declaration of Human Rights

Cyrus the Great of Persia completed his conquest of the Chaldaean empire of Babylonia in 538 BC. In the Cyrus declaration there are human rights concepts such as of freedom of religion and right of minority ?The original Cylinder is housed at the British Museum. A replica has a place of honor at the United Nations Building in New York City. Some parts of the declaration are as fellow: Cyrus claimed to have the approval of the Babylonian gods Bel (also known as Marduk). He did not try and impose his Persian god(s) on the Babylonians. "Marduk, the great God, caused the big-hearted inhabitants of Babylon to...me. I sought daily to worship him." Cyrus, the recent conqueror of Babylonia, honored and worshipped Marduk who as city god of Babylon was king of the gods of Babylonia."I did not allow any to terrorize the land of Sumer and Akkad. I kept in view the needs of Babylon and all its sanctuaries to promote their well being. The citizens of Babylon... I lifted their unbecoming yoke. Their dilapidated dwellings I restored. I put an end to their misfortunes." Cyrus did not allow his army to plunder and loot the newly conquered country. He promoted the welfare of his new Babylonian subjects and supported their religious temples (sanctuaries)."From ... to the cities of Ashur and Susa, Agade, Eshnuna, the cities of Zamban, Meurnu, Der, as far as the region of the land of Gutium, the holy cities beyond the Tigris whose sanctuaries had been in ruins over a long period, the Gods whose abode is in the midst of them. I returned to the places and housed them in lasting abodes ... The Gods of Sumer and Akkad whom Nabonidus had, to the anger of the Lord of the Gods, brought into Babylon, I at the bidding of Marduk, the great Lord, made to dwell in peace in their habitations, delightful abodes." During their conquests the Babylonians had destroyed the temples of people whom they defeated and had brought the idols (gods) to Babylon. Cyrus restored these ruined temples and returned the idols to them. "I gathered together all their inhabitants and restored to them their dwellings." The Babylonians had enslaved many conquered peoples. Cyrus freed them, sent them home and helped them to rebuild. In 537 BC he allowed more than 40,000 Jews to leave Babylon and return to Palestine."1

Culture

Persian carpets are Iran's most famous cultural export, dating back to the 5th century BC. Persian poetry goes back to the 9th century AD which are strong part of cultural treasury today. Persian painting dates back to thousands years ago. Iranian miniatures ,fine and small drawings ,came to life in 1285 A.D. Some of the other Iranian arts include Calligraphy, Engraving, Metal Work, Pottery. Recently, Iranian films have been remarkably successful. According foods, Iranian cuisine is very good. It's heavily based on rice, bread, fresh vegetables, herbs and fruit. Meat, usually lamb or mutton minced or cut into small chunks, is used to add flavor but is rarely the dominant ingredient, except in kebabs. The national drink of Iran is black tea.

In harmony with the rebirth of nature, the Iranian New Year Celebration, or NOROOZ, always begins on the first day of spring. NOROOZ ceremony is symbol of two ancient concepts Good and Evil.




1- Please see ;On October 4th, 539 BC, the Persian Army entered the city of Babylon, which was then the capital of the Babylonian state (in central Iraq). This was a bloodless campaign and no prisoners were taken. Later, on November 9th, King Cyrus of Persia visited the city. For more information please see:< http://www.iranian.ws/cyrus.htm>

Sunday, April 10, 2005

Iran, Facts and Schemas I

In Europe I used to the questions with the similar and common words like desert, camel, Hijab, belly dance, habibi (darling in Arabic), no public infrastructures, deep ignorance, Islamic government, Ben Laden, human rights, women at home, no university, and … These questions are arising from stereotype which is made by western mass media.

I'm posting part of my paper " Iran, Facts and Schemas" Which I prepared for Helsinki Foundation For Human Rights.

Where is Iran
Iran, or Persia, as it was known until 1935, is located in South West Asia. The 1,648,000 sq km large country is bounded by Turkmenistan and the Caspian Sea, Afghanistan, Pakistan, the Persian Gulf, the Gulf of Oman, Iraq and Turkey.

Capital
Tehran is capital of Iran. Nearly 14 Million people live in Tehran. The city has political, economical and social functions. Tehran became a capital in the 19th century.

Population
Total population 69.8 million (UN, 2004) is made Iran as the most populous country in the region. Persians make up over half of the population, while the Azerbaijani account for at least 25%. Other ethnic minorities include Kurds, Lors, Bakhtiaris, Baluchis, Arabs, Armenians, Assyrians and Jews. In addition to the local population, Iran has over the past two decades, hosted one of the largest refugee populations in the world. The estimated number of these refugees, mostly from war-torn Afghanistan and Iraq, has varied between two and four million. The age structure in Iran is :
0-14 years: 28% (male 9,935,527; female 9,411,647) 15-64 years: 67.2% (male 23,608,621; female 22,744,128) 65 years and over: 4.8% (male 1,645,246; female 1,673,755) (2004 est.)

As you see Iran has one of the youngest population in the world. Although, this young human resource should be a good capacity for country to reach development, unfortunately because of mismanagement the young population is recognizing as main cause of unemployment.

Religion
Islam entered the country in the 7th century A.D. and is now the official religion; about 90% of Iranians are Muslims of the Shiite sect. The remainder, mostly Kurds and Arabs, are Sunnis. Colonies of Zoroastrians at Yazd, Kerman, and other large towns. In addition to Armenian and Assyrian Christian sects, there are Jews, Protestants, and Roman Catholics. The principal language of the country is Persian (Farsi), which is written in Arabic script. Other languages spoken include, Turkish, Kurdish, Armenian, and Arabic.
The movement for modern interpretation of Islamic laws has been rooted in intellectuals, youth and women. In comparison with other Islamic societies Iranian are more liberal.For instance , the Islamic principle "Hejab" has a different situation in Iran.Although women in the public places have to wear Islamic scarf so called Hijab, firstly they are following the initiative Iranian fashion which has noting to do with the Hijab that women are practicing by their choice in the other Islamic countries. Secondly in the private places most of the young women do no practice Hijab. There is an argument that Hejab should be choice not force .

Language

The principal language is Farsi (Persian) and Persian dialects, spoken by about 58 per cent of the population. 26 per cent of the population are Turkic-speaking, Kurdish 9 per cent, Arab 3 per cent, Lur 2 per cent, Baloch 2 per cent, Turkmen 2 per cent and others 1 per cent .

History
Iran has a rich and long history. "Some of the world's most ancient settlements have been excavated in the Caspian region and on the Iranian plateau; village life began there c.4000 BC The Aryans came about 2000 BC and split into two main groups, the Medes and the Persians. The Persian Empire founded (c.550 BC) by Cyrus the Great was succeeded, after a period of Greek and Parthian rule, by the Sassanid in the early 3d cent. AD. Their control was weakened when Arab invaders took (636) the capital, Ctesiphon; it ended when the Arabs defeated the Sassanid armies at Nahavand in 641. With the invasion of Persia the Arabs brought Islam."1
"This long Islamic period, however, has also been turbulent. Under the Abbasid Dynasty, with Baghdad as the center of empire, Seljuks of Turkish origin ruled Iran in the name of the Abbasid Caliphs until the 13th century A.D. When the Mongols arrived, Persian culture, literature and poetry flourished and spread their influence as far as India, even while the Ilkhans and Tamerlane ravaged the economy. The people suffered through almost three centuries of civil disturbances until the Turkoman dynasty of the Safavids unified the Persian empire once again in 1502." 2

The constitutional revolution in 1906 ended by an army officer, Reza Khan in 1925. During next 54 years Reza Khan and his son, Mohammad Reza kept power in their hands. The Islamic revolutionary movement under the leadership of Ayatollah Khomeini won .The Islamic Republic with a new constitution was proclaimed in April 1979.

In August 1997, President Seyed Mohammad Khatami , regarded as a "liberal" elected by more than 20,000,000 votes of women, youth and the middle class, for greater social and cultural freedom and increased economic opportunity. The Presidential Elections of 8 June 2001 saw the return of President Mohammad Khatami as president. Now after 4 years Iranian society is looking forward next Presidential Election in 2005. In the last Parliament election because lack of people participation conservatives took the parliament seats. Reformists are encouraging people to participate in the election. They know that traditionalists don't care about people participation to legitimize election. For them if only 1 percent of population participate in the election is enough.

The key candidate of reformists is Dr. Moein, the last minister of the Education Ministry. He promises people to work on rule of law and human rights but honestly president has a limit power in the constitution.



1-UNDP

2- Encyclopedia.com,

Wednesday, April 06, 2005

پنجره شکسته


پنجره شکسته عنوان تئوری است که برای طرح ایده پلیس محلی به کار می رود. تعجب نکنید این مقاله ادامه قصه همیشگی فحشاء است. قرار نیست که در مورد پلیس صحبت کنیم. می خواهم تعبیر پنجره شکسته را برای فحشاء در ایران به کار ببرم. این تئوری بر اساس یک مسال ساده است که اگر پنجره ساختمان شما شکسته باشد و فکری برای آن نکنید این آسیب منشاء ضرر و زیان به کل ساختمان می شود و چه بسا در دراز مدت به خرابی کل ساختمان بیانجامد. در کشور عزیز ما مواردی وجود دارد که مثل آن پنجره شکسته انکار می شود و یا به فراموشی سپرده شده است. فحشاء مصداق خوبی برای این تعبیر در ایران است. ایدز یک مصداق دیگر. در فحشاء و ایدز انکار و تلاش مضاعفی برای فراموشی دردهایی صورت می گیرد که جرات درمان آنرا نداریم
فحشاء تقاضایی بوده است که همواره جامعه مردان مسلط از جامعه نسوان درخواست کرده است. فحشاء کالایی بوده است که مردان خریدار آن بوده اند و زنان فروشندگانی که به جبر فقر و تنهایی در معامله سهیم می شدند ولیکن سهم آنان سرکوب و فراموشی برای همیشه بوده است حتی از طرف مردانی که برای خرید این کالا جان می دهند. می دانیم که هیچ زنی به اختیار فحشاء را به عنوان شغل انتخاب نمی کند. کدام زنی اگر سواد ، شغل و سر پناهی داشته باشد داشتن یک رابطه مستمر را به رابطه ای که هر روز با توهین و اکراه به او تحمیل می شود ترجیح می دهد. فکر کنم این مساله حتی در کشورهایی مثل تایلند که فحشاء نوعی شغل به قول خودمان با کلاس محسوب می شود و حتی پدران آرزو می کنند که دخترشان در هتل گرانقدری به این شغل بپردازند باز برای زنان شاید انتخاب باشد اما انتخاب ارجح نیست. کدام زنی است که بخواهد به جای نوازشهای سرشار از احترام و محبت مورد تجاوز و خشونت قرار بگیرد. مطابق آمار زنانی که از طریق فحشاء امرار معاش می کنند به صورت مستمر در خطر آسیب بدنی و جانی فرار دارند. بسیاری از این زنان از بیماری روانی مثل احساس عدم امنیت و استرس حاد رنج می برند. پلیس و قوه قضاییه حتی در کشورهایی که فحشاء در آنها جرم نیست با جدیت پرونده هایی را که خشونت علیه زنان را گزارش می کند، دنبال نمی کند.( به خاطر همین در بسیاری از کشورها سازمان های غیر دولتی یا حتی گروههای خود جوش زنان فاحشه امنیت جانی آنان را فراهم می کند. باربارا می گفت که دوستانش شماره ماشین مشتریان را ضبط می کنند.) حالا چه برسد به ایران که احتمالا اگر پرونده ایی در این زمینه به نیروی قضایی ارجاع شود و خیلی بخواهد جدی گرفته شود این زن است که دوباره قربانی می شود. من اسم چنین گروهایی را قربانیان همیشگی می گذارم. زنانی که سالها قربانی بوده اند و دوباره جسم آنان به دار زده می شود و اگر خیلی خوش شانس باشند چند سالی در زندان می مانند. توجه به اینکه زن بیچاره از فقر و گرسنگی و بی پناهی به این شغل پناه آورده است. یادتان هست چند سال پیش قصه قتلهای زنجیره ای زنان فاحشه فقیری که در محلات پایین دست مشهد کشته شدند. واقعا واکنش نیروی انتظامی و حتی مردم به کشته شدن قربانیان همیشگی چه بود؟ البته خیلی آسان نیست که نسخه ایرانی برای فحشاء پیچید. مواردی که در کشور ما پنهان می شود یا تلاش برای انکار آن صورت می گیرد معمولا گسترده تر، پیچده تر و عمیق تر هستند. فحشاء از آن دسته است. قصه ای که کسی جرات روایت واقعی آنرا ندارد. از طرفی به عنوان گناهی از سوی زن مطرح شده است نه به عنوان تحمیلی ناشی از سلطه مردانه. برخورد زنان با زنان فاحشه قابل توجه است. برای بسیاری از زنان خوب نفرت همیشگی که با ترس از زنان فاحشه همراه است مبنی بر این تلقی است که فاحشه ها می توانند مردان آنان را بربایند. در واقع تلقی عمومی از بازیگر اصلی قصه فحشاء در ایران زنان بد سیرت هستند که شیر پاک نخورده اند. راههای رویارویی با فحشاء هم مبتنی بر دو طریق روش سنتی زنانه و روش مدرن مردانه است. روش سنتی زنانه شامل مجازات فاحشه ها و یا ریشه کن کردن فحشاء به منظور حفظ خانواده هاست. روش مدرن مردانه به رسمیت شناختن و قانونی کردن فحشاست . معمولا در ایران مردان می گویند که خراب کردن محله جمشید یک اشتباه بود برای اینکه نیاز طبیعی مرد باید پاسخ داده شود و زنان مفتخر هستند که محله فساد بر سر فاحشه ها خراب شد. یا همیشه از خطراتی گفته می شود که از جانب زنانی که از طریق فحشاء امرار معاش می کنند جامعه را مور تهدید قرار می دهد. تقریبا قلب کسی برای این زنان و دردهای آنان نمی تپد. تقریبا برای کسی اهمیت ندارد که هر روز این زنان با درد ، خشونت ، فقر ، توهین ، آزار، بیماری و مرگ دست و پنجه نرم می کنند. با اینکه تعداد فاحشه های رسمی در ایران قابل توجه است ( به نظر می رسد که فحشاء در ایران به دو دسته رسمی و غیر رسمی قابل تقسیم است. فحشای رسمی آن دسته از زنانی را در بر می گیرد که از شغل مستمر آنها فحشاست و فحشای غیر رسمی به زنانی اطلاق می شود که هدف ارتباط آنان با مردان صرفا کسب عایدی یا امتیاز است.) به نظر من طرحهایی مثل خانه عفاف به رسمیت شناختن تسلط مردانه برای برده داری جنسی از زنان فردودست است . این بحت نکاح منقطع هم در خانه های عفاف چیزی جز یک زنای تشریفاتی نیست. تعصب مرا ببخشید نمی توانم قبول کنم مردی که ادعای دینداری اش می شود با خواندن صیغه ازدواج موقت ( که چیزی جز تشریفات عقد نیست) زن بیچاره ای که چاره ای جز فحشاء ندارد را مورد تجاوز قرار دهد. از طرفی نمی توانیم این زنان را فراموش کنیم. نمی شود که همه آنها را دار زد یا زندانی کرد. تا وقتی زنان مورد خشونت قرار می گیرند ، تا وقتی فرصتهای اجتماعی و افتصادی برابری یکسانی با مردان ندارند و تا وقتی نظام اجتماعی برای حمایت از زنان بی پناه وجود ندارد قصه فحشا، ادامه خواهد داشت. قصه ای که کلاغ سیه بخت آن زن بی پناهی است که هرگز به خانه نمی رسد چون سالهاست قربانی شده است

Sunday, April 03, 2005

قصه همیشگی فحشاء


اولین باری بود که با یک فاحشه 55 ساله از نزدیک مصاحبه می کردم. قبلا از لوکاس هماهنگ کننده برنامه کاروزی ام در بنیاد هلسینکی برای حقوق بشر خواسته بودم تا قرار ملاقات با سازمانهای فعال در زمینه زنان را فراهم کند. علاوه بر ملاقات هایی با سازمانهایی که در زمینه بهداشت باروری ، زایمان ، حقوق زنان در کار و قاچاق زنان فعالیت می کردند، داشتیم ، قرار بود تا با یک سازمان غیر دولتی که در زمینه حقوق کسانی که در خیابان امرار معاش می کنند مثل زنان و مردان خیابانی به گفتگو بنشینیم
کریس پژوهشگر سازمان قرار را برای ساعت 8 شب گذاشت. محل دفتر بیشترشبیه به یک فاحشه خانه کثیف و فقیر بود. دیوارها پر از عکس های زنان و مردانی بود که از طریق فحشا امرار معاش می کنند. کریس خندید و گفت که چیدمان مبلمان دفتر پست مدرن است. وقتی داخل شدیم بعد از چند دقیقه زنگها به صدا درآمد. اول یک مرد چاق با عینک ته استکانی وارد شد. بعدها فهمیدم که سالها همجنس باز بودنش را از همسر قانونی اش مخفی کرده ولی به خاطر این نقش خلاف طبیعتش دچار بیماری روانی دو شخصیتی بودن شده بود و پزشکان جدا توصیه کرده بودند که قبل از روانه شدن به بیمارستان از همسرش جدا شود. یک کم دیرتر یاراک و دوست پسرش که موهایش را زرد کرده بود وارد شدند. یاراک یک پسر 21 ساله با اداهای کاملا زنانه بود که من واقعا احساس می کردم دارم یک کمدی مستحجن تلویزونی نگاه می کردم و از خودم به عنوان کسی که حقوق بشر می خواند، خجالت کشیدم. صادقانه باید اعتراف کنم این اولین برخورد نزدیک من با همجنس بازان بود. ( تو این یاداشت قصد ندارم از مصاحبه هایی که با آنها داشتم و به شدت من متعصب را تحت تاثیر قرار داد ، چیزی بنویسم.) کمی دیرتر باربارا داخل شد. کت تنگ مشکی ، بلوز قرمز و دامن کوتاه مشکی به تن داشت. میانسال و کمی چاق به نظر می رسید. مثل یک پرنسس با من که در بهت احمقانه ای فرو رفته بودم سلام کرد. با اینکه انگلیسی اش هیچ شباهتی به زبان انگلیسی نداشت سعی می کرد با من انگلیسی حرف بزند.روبروی من نشست و پرسید که از کدام کشور هستم. وقتی گفتم ایران از حمله آمریکا پرسید. داشتم از تعجب شاخ در می آوردم. اهل روزنامه خواندن و تلویزویون نگاه کردن به نظر نمی رسید. وقتی تعجب من را دید گفت که مشتری الجزایری دارد که با او در مورد این موضوع صحبت کرده و گفته که برای جنگ با آمریکا به ایران خواهد رفت. شخصیت جالبی به نظر می رسید از کریس پرسیدم که به چه منظوری به سازمان مراجعه می کند. گفت که باربارا فرد رابط آنها برای کمک به زنان فاحشه است. او وسایل سکس مطمئن را بین زنان توزیع می کند یا اینکه به دختران جوانی که با ارعاب و زور از طریق شبکه های قاچاق مجبور به فحشا می شوند کمک می کند تا از طریق سازمانهای غیر دولتی مرتبط نجات یابند. از کریس خواستم تا از باربارا بخواهد تا با هم به گفتگو بنشینیم. کریس با باربارا به اتاق دیگری رفت و پس از چند دقیقه مرا صدا زد. گفت که با من حرف می زند. اما خواسته که با تو در اتاق مصاحبه تنها باشد. یک کم دلخور شدم. من بیچاره چطور انگلیسی اش را بفهمم. به اتاق رفتم. در صورتی که خودم را آماده کرده بودم با چشمهای گشاد از تعجب ناراحتش نکنم. روبروش نشستم. اما از من خواست نزدیک تر به او بنشینم. ترسیده بودم. به خودم تشر زدم که فقط ادعای پژوهشگر بودن را می کنی در صورتی از نشستن کنار زن بیچاره ای که از طریق فحشا امرار معاش می کند می ترسی. اول سیگاری روشن کرد و به من هم تعارف کرد . گفتم که سیگاری نیستم. گفت خیلی بهتر. بعد به چشمهای من نگاه کرد. پرسید مشکی هستند. دوباره پرسید مردهای ایرانی چشم مشکی دوست دارند یا آبی . جواب دادم بستگی داره اما معمولا آبی براشون تازگی بیشتری داره. گفت که دوهفته در ترکیه کار کرده و مردهای زیادی به سراغش رفتند برای این که چشمان آبی و موی بلوند او را دوست داشتند. در دلم به اعتماد به نفس زن 55 ساله که صورتش چروک افتاده و چشمان و موهایش شفافیت خود را از دست داده اند ، لبخند زدم. پرسید در ایران اوضاع فحشا به چه صورت است. یک جوری جای ما عوض شده بود. او از من می پرسید. تو ضیح دادم که در ایران زنان زیادی از طریق فحشای خیابانی امرار معاش می کنند. گفتم که در ایران به آنها زنان خیابانی می گویند. گفتم که شغل آنها غیر قانونی است و مجازات دارد. پرسید همان مجازاتی که زنها را با سنگ می کشند. برایش توضیح دادم که این مجازات دیگر در ایران اجراء نمی شود! این بار نوبت من بودم. از او درباره زندگی اش پرسیدم. گفت که زمان دانشجویی برای اینکه هزینه تحصیلش را تامین کند هفته ای یک بار مشتری پیدا می کرده است. همین جا باید بگویم که در اروپا (مخصوصا اروپای شرقی و مرکزی) تعداد قابل توجهی از جمعیت زنانی که از طریق فحشا امرار معاش می کنند، دختران دانشجو هستند. بسیاری از آنها معتقد هستند که بعد از فارغ التحصیلی دیگر احتیاجی به این شغل ندارند. البته این وضعیت بی شباهت به ایران نیست. همین قصه اتو زدن که دختران جوان دانشجو برای اینکه در کرایه تاکسی صرفه جویی کنند یا دختران جوانی که دوست پسرهای بالای چهل سال متاهل دارند تا هزینه های شخصی آنان را تامین کنند. یادم است که یکبار یکی از راننده های تاکسی با من درددل می کرد و به گریه افتاد که دختر هیجده ساله اش کفش های گران قیمت می پوشد و او می داند که این پول از طریق ارتباط با یک مرد زن و بچه دار پنجاه ساله به دست آمده است. جالب است که وقتی از این مردان می پرسیم که رابطه آنها هیچ ربطی به عشق یا حتی نیاز جنسی دختران جوان ندارد و تنها و تنها ناشی از فقر این دختران می شود با لبخندی پاسخ می دهند که چه اشکالی دارد یک زن دیگر تحت ولایت آنها باشد. بگذریم...باربارا می گفت که درآمد ناشی از پرستاری در یک بیمارستان دولتی کافی برای تامین زندگی نبوده و او مجبور به ادامه فحشاء بوده است. از او پرسیدم که خانواده اش چه واکنشی به این امر داشته اند. می گفت که ابتدا آنها حتی انکار کرده اند که او دختر آنهاست اما پس از اینکه او با درآمدش هزینه ها ی آنان را هم تامین می کرده است، آنها با این قصه کنار آمده اند. به یاد ایران افتادم که قطعا خیلی از خانواده ها می دانند که خواهریا دختر خانواده از طریق رابطه ای که عمدتا به دلیل شرایط مالی مرد و تامین نیازهای اقتصادی زن است، دارای درآمد است. یاد دختران بسیاری در ایران افتادم که با پیر مردان بیرون می رفتند و از این طریق عایدی داشتند
اجازه بدهید اینجا کمی درباره فحشا در مطالعات جنسیتی صحبت کنیم . می دانیم که هیچکدام از نحله های فیمینیستی از قانونی کردن فحشاء استقبال نمی کنند. به نظر آنان فحشاء مورد تجاوز مستمر قرار دادن زن است که ناشی از سلطه تاریخی مردان می باشد. به نظر بسیاری از فیمینیست ها حتی درکشورهایی مثل هلند که فحشاء در آن قانونی شده است زنان باز مورد خشونت قرار می گیرند. می دانید که منظور از قانونی کردن این نیست که در کشورهایی مثل سوئیس ، مجارستان و یا فرانسه که فحشا قانونی نیست ، امرار معاش از طریق فحشاء جرم است. بلکه منظور این است که اداره فاحشه خانه ها و یا به اصطلاح قوادی جرم است . ولیکن زنان آزاد هستند که به طور فردی به فحشاء بپردازند. اما بحثی که در مطالعات زنان بسیار مورد توجه است بحث کیفر زدایی از فحشاء است. به این معنا که اگر زنی به اجبار یا اختیار مجبور به فحشاء می شود جامعه باید از او مثل دیگر اقشار حمایت کند نه اینکه او را به فراموشی بسپارد یا حتی مجازات کند. به عنوان مثال بهداشت و تامین اجتماعی او را مورد توجه قرار دهد و از برخوردهای غیر عادلانه با او پرهیز کند. متاسفانه در بسیاری از کشورهای دنیا زنانی که از طریق فحشاء امرار معاش می کنند مورد خشونت و آزار قرار می گیرند و سیستم قضایی از حقوق آنان آنگونه که از دیگر اقشارحمایت می کند ، پاسداری نمی کند. اخیرا پرونده ای در کانادا مطرح بود که پلیس این کشور در خصوص قتلهای زنجیره ای که قربانیان زنان فاحشه بوده اند اهمال کرده است. اجازه بدهید در یادداشت بعدی از فحشا در ایران بیشتر صحبت کنیم. با اجازه شما الان باید برم و درس بخونم




English Words of Persian Origin


I like reading and knowing more about origin of the different languages. I was looking of the long list of English words of Persian origin, which are verified with Merriam-Webster Dictionary.

Most of the major language families of Europe and western Asia belong to one super family, referred to as Indo-European. The first category is Indo-Iranian languages are the eastern-most group of the living Indo-European languages. They are well represented among the oldest records of Indo-European languages. Indo -Aryan family of languages belongs to this group. As you know Iran is the land for Aria. Sanskrit is a part of this group, which is so related to old Persian language, which called Pahlavi. For instance, let’s look at the orange in English. The name of the fruit was NARANJ in Persian and later in Sanskrit. The word passed into Arabic as NARANJAH. North African Arabs who passed the fruit and word into Spanish as NARANJA (pronounced as NARANHA) ruled the Spaniards. This came into English where the fruit was a NARANJ. Words ending in J are not common in English so the spelling quickly changed to a NARANGE. The initial N moved to the a because of mis-hearing to give an ARANGE. Over time, the initial A became an O to give an ORANGE.

Here you can find a list of some English words of Persian origin:
Arsenic: From Persian Zarnig
Attar: From Persian Atr (perfume)
Azure: From Persian Lajavard
Bazaar: From Persian Bazar
Bezoar: From Persian pAd-zahr
Borax: From Persian burah
Bulbul: From Persian Bulbul the bird
Caravan: From Persian Karevan
Check: From Persian "King"
Checkmate: From Persian King is dead or unable to escape
Cummerbund: From Persian, from kamar (waist) + band (band -- band,
bandanah... are shared in English, Persian and Sanskrit)
Dervish: From Persian Darvish
Firm: from farmaan (Dr. Saha in his book "Effects of Persia on
Spain" claims that 'firmar' in Spanish comes from Persian farmaan)
God: Anglo-Saxon God; German Gott; akin to Persian khoda
Jackal: From Persian Shoghal
Jasmine: From Persian Yasmin, the name of a climbing plant with
fragrant flowers.
Julep: From Persian Gulab.
Kabob: From Persian Kabab
Khaki: From Persian Khak
Kiosk: From Persian Kushk (pavilion)
Lilac: From Persian Nilak (bluish)
Lemon: From the world Limon
Magic: From Persian Magus (Sorcerer)
Mogul: From Persian Moghul (referring to Mongolians)
Musk: From Persian Musk (perfume, perhaps nafeh-e-aahooye-khotan)
Orange: From the word Naranj which may be Persian or Arabic
Pajamas: From Persian pA (leg) + jAma (garment)
Paradise: From Greek paradeisos, literally, enclosed park, of
Iranian origin (walled garden)
Peach: From Latin (malum) persicum, literally, Persian fruit
Pilaf: From Persian Pilav (modern Parsi speakers say Pillaw or Polo)
Pistachio: From Persian pistah
Rook: From Persian Rukh (chess piece)
Serendipity: From its possession by the heroes of the Persian fairy
tale The Three Princes of Serendip
Saffron: from Zafaraan
Shah: From Persian Shah
Shawl: From Persian Shal
Spinach: From Persian Esfenaj
Sugar: from Shekar
Tambourine: From Tambour which comes from Persian Tabir (tabl)
Tiara: Royal Persian Headdress
Turban: From Persian Dulband
Zirconium: The word Zircon comes from Persian zargûn
(literally "gold color")


Friday, April 01, 2005

حکمت



می دانید از پیامبران خضر نبی را از آن جهت دوست دارم که حکمت می دانسته است. حکمت به تعبیر ساده درک حقیقت فراسوی واقعیت است. شاید دانش امروز لمس حقیقت را با درک واقعیات دنیای پیرامونش معاوضه کرده باشد و از خیر این سئوال کهن همیشگی گذشته باشد که اصولا آیا حقیقتی وجود دارد یا اینکه رویاهای آدمیزاده است که همواره او را به سوی کشف حقیقت گمشده فرا می خواند

بعضی آدمها برای من بعضی وقتها لباس خضر را می پوشند . کسانی که حقیقت را می دانند. آنوقت من مثل شاگردی ارادتمند به فضل استاد می شوم. تشنه دانستن، عجول و دست پاچه ... داستان خضر و موسی را در قرآن خوانده اید (البته این داستان در کتب عهد عتیق هم به شکل دیگری بیان شده است.) موسی در آن داستان بی صبرانه درصدد درک واقعیات است و خضر با آرامش او را به صبر و شکیبایی فرا می خوانده است و تاملی متفاوت برای اینکه به درک حقیقت نائل شود. در آن روایت خضر موسی را برای اینکه آرامش درک حقیقت را نداشته است، ترک می کند. خدا را شکر اگر آنها هم خضر باشند من موسی نیستم. یکی از دوستان حکیم که او را آقای فیلسوف می نامم یکبار گفته بود که بشر هیچ زمان به اندازه حالا تنها نبوده است. من خواستم تا با من بیشتر از پادزهرهای جریانهای انسان زدا بگوید و از او پرسیدم ذراتی که که می تواند مخلوق درک درست ما باشد از چه جنسی هستند؟ شناخت، معرفت،عشق یا هنر؟ او پاسخ نداد. دیرتر به تجربه یافتم شناخت عشق می آفریند... فکر کنم هنر دستاورد اینهاست